Ghostwriting en -producing in elektronische muziek en hiphop


Een veelgehoord gezegde binnen de elektronische muziek is dat een dj ook zelf zijn of haar eigen muziekproducties moet maken om zogenaamd credible te zijn. Los van dat hiermee de draaikunst van dj’s geweld wordt aangedaan – dj’s die geen eigen muziek produceren kunnen nog steeds draaikunstenaars zijn die dansvloeren in vervoering brengen – vormt dit gezegde een belangrijke verklaring voor de opkomst en het succes van ghostwriting en -producing in de elektronische muziek.

In dit artikel bespreek ik de juridische positie van ghostwriters en -producers. Als we bedenken dat gerenommeerde dj’s het hele jaar door over de gehele wereld optreden en daardoor veel op reis zijn, is het de vraag waar zij de tijd vandaan halen om in de studio te zitten en hoe zij het klaarstomen om jaarlijks ook nog verschillende dansvloerkrakers te produceren waarmee zij de hitlijsten kunnen bestoken. Het antwoord op die vraag laat zich raden:
naast eigen inzet, creativiteit en werkethiek is het voor deze dj’s van belang om handige organisatiestructuren om zich heen te creëren waardoor voldoende gelegenheid ontstaat om naast optredens ook eigen muziek te kunnen maken.

Klik hier DJproducer voor volledig artikel Bjorn Schipper