Verjaringstermijn factuur


Wat is de verjaringstermijn van een factuur of vordering?

Vijf of twee jaar

Een factuur of vordering verjaart en is dus niet eeuwig incasseerbaar. De verjaringstermijn voor zakelijke klanten is in principe vijf jaar, net als bij facturen aan consumenten als het om diensten gaat. Verkoop je een product aan een consument, dan verjaart de factuur al na twee jaar.

Verjaringstermijn vordering of factuur

Het recht om betaling van een factuur of andere vordering te eisen, is zoals gezegd niet eeuwigdurend. Reden hiervoor is dat na verloop van tijd de precieze situatie toen de overeenkomst werd aangegaan en uitgevoerd, moeilijk te achterhalen is. Het bewijs wordt meestal na enkele jaren weggegooid. Bovendien wil de wetgever een debiteur beschermen tegen vorderingen die hij niet meer hoefde te verwachten.

Zakelijke klanten

In het Burgerlijk Wetboek staat daarom een aantal bepalingen over verjaring. De hoofdregel is een verjaringstermijn van 20 jaar. Je kunt daarna niet meer naar de rechter stappen om betaling te eisen.

De wet kent, zoals wel vaker, uitzonderingen op deze regel. Bij zakelijke klanten bijvoorbeeld, verjaart een factuur of vordering 5 jaar nadat hij opeisbaar is geworden, ofwel: na de betalingstermijn. In de regel is dat 14 of 30 dagen na de factuurdatum.

Afhankelijk van wat je met je klant in de overeenkomst hebt afgesproken, kan de verjaringstermijn echter ook korter of juist langer dan 5 jaar zijn.

Verder gelden in het buitenland vaak andere verjaringstermijnen dan in Nederland.

Consumenten

Bij consumentenkoop – een koopovereenkomst tussen een professionele verkoper en een particuliere koper – ligt het anders. Er wordt namelijk verschil gemaakt tussen de aanschaf van producten en diensten.

De verjaringstermijn is 2 jaar bij producten. Het gaat hierbij om consumptiegoederen, zoals levensmiddelen en wasmachines, maar ook gas en elektra.

De verjaringstermijn is 5 jaar bij diensten. Denk aan een reis boeken, een verzekering afsluiten, een lening aangaan, tandarts/huisartsbezoek.

Let op: als een kredietovereenkomst ‘voldoende verbonden’ is met de consumentenkoop, bijvoorbeeld bij het kopen van een auto, dan geldt ook daarvoor de verkorte verjaringstermijn.

Voorkom verjaring door te ‘stuiten’

Verleng verjaringstermijn door te stuiten

Een factuur of vordering heeft een verjaringstermijn van in principe vijf jaar. Dat kan echter negatief uitpakken voor het betaalgedrag. Een klant zou een factuur kunnen laten liggen tot de verjaringstermijn is verstreken, en dan niet meer hoeven betalen.

Je kunt dat voorkomen door te stuiten, wat betekent dat de verjaringstermijn opnieuw ingaat. Dit stuiten doe je door – vóór het einde van de verjaringstermijn – je debiteur eraan te herinneren dat je een vordering op hem hebt. Dat kan bijvoorbeeld via een betalingsherinnering, aanmaning of dagvaarding.

Doe dat schriftelijk én aangetekend, want je moet later mogelijk bewijzen dat je debiteur de herinnering op tijd heeft ontvangen.

De verjaringstermijn gaat overigens ook opnieuw in als de debiteur de vordering erkent. Hij vraagt bijvoorbeeld om uitstel, of heeft een termijnbetaling gedaan.

Verrekenen

Ben je te laat met stuiten, en is de verjaringstermijn verstreken? Dan kun je mogelijk nog verrekenen. Wanneer je zelf een schuld hebt openstaan bij jouw debiteur, dan mag je die in principe verrekenen met je eigen vordering. Geef dat wel schriftelijk door aan de debiteur, met vermelding van de betreffende factuurnummers.

Je kunt echter niet altijd verrekenen. Als de debiteur de vordering betwist, is het niet toegestaan.

Vordering teruggave

Wil je geen betaling vorderen, maar bijvoorbeeld teruggave van eigendommen? Dan moet een schriftelijke aanmaning binnen zes maanden worden gevolgd door een (gerechtelijke) procedure.
Bron: De Zaak