Elevator pitch


Waar moet een goede elevator pitch aan voldoen?

Wanneer je een eigen onderneming hebt, wil je de wereld laten weten wat je doet. Helaas heeft vrijwel niemand tijd om naar een relaas van 10 minuten te luisteren, waarin jij in geuren en kleuren uit de doeken doet wat jouw activiteiten inhouden. Oefen daarom op een verhaal waar je slechts een paar zinnen voor nodig hebt; een elevator pitch. Volgens Elevator Pitch Coach Edo van Santen moet een goede elevator pitch aan deze negen kenmerken voldoen.

1. Trots zijn op jouw product

Als artiest moet je trots zijn op jezelf en je product. Die trots moet je uitstralen in je pitch. Doe je dit niet, dan kun je nog zo’n mooi product hebben, maar zal niemand met je in zee gaan. Als je niet trots bent op jezelf en je onderneming dan heb je waarschijnlijk het verkeerde beroep gekozen.

2. Emotie leggen in jouw pitch 

Je moet de emotie van de luisteraar weten te raken met jouw pitch. Je moet een gunfactor creëren. Anders gaat de luisteraar nooit doen wat jij wilt en nooit onthouden wat jij doet. Door passie, enthousiasme en authenticiteit in je pitch te leggen, kun je emoties bij jouw luisteraar losmaken. Dit houdt nauw verband met het uitstralen van trots. Emotie overbrengen en trots uitstralen kan niet door middel van trucjes. Het gaat dieper dan dat. Iedereen kan leren trots en emotie over te brengen, als je het maar echt voelt.

3. Jezelf durven te laten zien 

Als je jouw trots en emoties niet durft te laten zien in je pitch, dan wordt het heel moeilijk om een succesvolle artiest/ondernemer te worden. Je ziet vaak mensen een pitch houden die nerveus zijn en daardoor iets anders uitstralen dan ze zouden willen. Dan kun je je afvragen wat voor effect zo’n pitch heeft. Waarschijnlijk juist een averechts effect.

4. Bepalen wat de kijker onthoudt

Je moet je pitch zo opstellen dat jij bepaalt wat de kijker onthoudt. De makkelijkste manier van zakendoen, is ervoor zorgen dat anderen je verhaal begrijpen en onthouden. Want zij kunnen jouw verhaal dan doorvertellen en jouw business verkopen. Om een ander jouw pitch te laten onthouden, moet je ervoor zorgen dat het geen verkooppraatje is. Iedereen heeft een bloedhekel aan verkopers. Je moet ervoor zorgen dat je in de pitch een oplossing biedt voor het probleem van jouw klant. Als je dat niet kunt benoemen, wordt het voor de ander lastig jouw verhaal te onthouden.

5. Verschillende mensen, verschillende pitches

Je pitch is altijd afgestemd op een bepaalde doelgroep. Een pitch voor een bemiddelaar is anders dan een pitch voor een rechtstreekse klant.

6. Een paar zinnen moeten genoeg zijn 

Je moet iets doen of verkopen dat je in een paar zinnen kunt uitleggen. Kun je dat niet, dan moet je vraagtekens zetten bij de levensvatbaarheid van jouw bedrijf. Niemand heeft tijd en zin om naar een verhaal van vijf of tien minuten te luisteren.

7. Bepaal de lengte aan de hand van jouw doel

Een klassieke elevator pitch, die gehouden wordt tijdens b.v. een beurs of een sportactiviteit om financiering te krijgen, duurt meestal 1,5 tot 2 minuten. Maar in het dagelijks leven heb je wel tien keer per dag een elevator pitch nodig. Op een netwerkborrel moet je bijvoorbeeld wel binnen 20 seconden uit kunnen leggen wat je doet. Dan geeft degene tegenover jou je geen 2 minuten tijd. Als je na zo’n 20 seconden niet to the point bent gekomen, haken mensen af.

8. Giet je pitch niet in beton

Als je je pitch eenmaal gemaakt hebt, betekent dat niet dat je deze in beton moet gieten. Je moet hem aanpassen op de vraag die er op dat moment vanuit de markt is.

9. Neem de tijd om een pitch op te stellen 

Ook als je een makkelijke spreker bent, moet je de tijd nemen je elevator pitch voor te bereiden. Veel mensen beginnen te vertellen wat en hoe ze iets doen, maar vergeten te vertellen waarom ze dat doen. Je luisteraar wil het ‘wat’ en ‘hoe’ pas weten als je ze het ‘waarom’ hebt verteld. De inhoud van een pitch bedenk je in een ochtendje, maar voor de presentatie heb je langer nodig. Er worden workshops aangeboden waarop je dat in een dag kan leren.

Met dank aan Edo van Santen