Gebruik LinkedIn


Tips om meer uit Linkedin te halen

Linkedin is de grootste zakelijke netwerksite en ook ideaal om te gebruiken als je een eigen bedrijf hebt. In dit artikel 7 essentiële tips voor het gebruik van Linkedin.

1. Gebruik een aansprekende foto

Sommige mensen hebben geen foto op hun linkedin profiel staan. Sommige mensen vinden het niet leuk om een foto van zichzelf te plaatsen. Toch is Linkedin een sociale netwerksite waarbij vooral de persoon in kwestie het gezicht is van je bedrijf. Mensen willen zien met wie ze te maken hebben en met een foto wordt je profiel een stuk interessanter omdat je meer een echt persoon bent waar zaken mee gedaan kan worden. Een vraagteken op de plaats van je profielfoto roept ook de vraag op ‘wat heeft diegene te verbergen?’ Als je gaat netwerken op het internet raden we je aan om gewoon een professionele foto te laten maken die betrouwbaarheid uitstraalt.

2. Zorg voor een netwerk met connecties

Net als elke netwerksite staat en valt succes met je netwerk. Bij linkedin heten ze simpelweg ‘connections’. Als jij een gemiddeld aantal connecties (25-50+) hebt op je linkedinprofiel dan weten mensen die interesse in jou hebben dan je waarschijnlijk regelmatig van linkedin gebruik maakt. Heb je niemand in je lijst of erg weinig mensen dan kan dat zeggen dat je niet veel gebruik maakt van linkedin en kan het mensen weerhouden om te reageren op je profiel of je misschien minder serieus te nemen. Internet blijft een snel medium en het gros van de mensen vormt snel een conclusie op basis van een aantal factoren. Het ontbreken van connecties geeft al snel aan dat iemand minder interessant is binnen linkedin.

3. Update regelmatig je ‘status’

Net zoals bij b2bcontact.nl heb je ook bij je profiel op linkedin een statusweergave. Hier kun je een korte tekst neerzetten zodat anderen in jouw netwerk zien wat jij aan het doen bent of waar je mee bezig bent. Sinds kort is het ook mogelijk de status updates automatisch te laten verschijnen op je twitter account.

4. Zoek naar waardevolle aanbevelingen (recommendations)

Een recommendation van 1 of meer van je connecties krijgen is natuurlijk de beste reclame die je kunt wensen. Je kunt een recommendation zien als een bedankkaartje van een tevreden klant. Als je iemand een recommendation geeft vertel je de rest van de wereld dat deze persoon goed werk heeft gedaan. Het is dus belangrijk om waardevolle aanbevelingen van andere mensen te krijgen op linkedin.

5. Optimaliseer je profiel

Je linkedin profiel is niet alleen maar een online C.V. of een overzicht van wie en wat jij bent. Je moet zorgen dat deze up to date blijft door deze continue bij te houden en de nieuwste ontwikkelingen op zakelijk gebied te vermelden. Het is altijd een plusfactor als je extra informatie op je profiel zet. Zorg ervoor dat de kernwoorden die voor jou belangrijk zijn ook op je profiel aanwezig zijn in de teksten. Hiermee scoor je ook in de zoekmachines.

6. Gebruik groepen om je bereik te vergroten

Groepen kun je gebruiken om als instrument om je netwerk te gaan vergroten. Kies wel groepen uit die passen bij jouw interessegebied zodat je mensen kunt ontmoeten die deze interesse delen. Je kunt ook dingen delen in de groep waardoor mensen kennis nemen van jouw kunnen.

7. Overweeg om naar je profiel te ‘linken’

Je kunt weblinks plaatsen naar jouw profiel zodat via andere online communicatiemiddelen mensen jouw linkedinprofiel bezoeken. Door de populariteit van linkedin is de kans groot dat ze ook een profiel hebben en jullie een connectie aan kunnen gaan en eventueel van elkaars netwerk gebruik kunnen maken. Het is ook handig om ervaringen en recommendations te bekijken. Je kunt bijvoorbeeld een link plaatsen op je website of onderaan je mailverkeer als handtekening.

Voor naslagwerk door Jan Vermeiren klik hier