Kantoor aan huis, mag dat zomaar?


Check, voor je begint, even het bestemmingsplan

Voor veel zzp’ers is thuis het kantoor. Het kantoor houden aan huis scheelt huur en reiskosten, maakt het makkelijker om werk en privé te combineren en het verkleint de risico’s. Een kantoor aan huis kan gevolgen hebben voor de inkomstenbelasting en de btw, bijvoorbeeld wanneer je de woning splitst in een woon-en bedrijfsgedeelte. Ook moet je in veel gemeenten aangeven dat je vanuit huis werkt, omdat je soms bepaalde vergunningen nodig hebt; zoals een milieuvergunning.

Máár, voordat je je kantoor aan huis houdt moet er eerst gekeken worden of dit wel mag.
Het antwoord op die vraag hangt af van het type bedrijf wat je hebt en de gemeente waarin je woont.

Bestemmingsplan

Ben je van plan thuis te beginnen, ga dan eerst na of dit past in het bestemmingsplan van de desbetreffende gemeente. De gemeente bepaalt in het bestemmingsplan wat er wel én niet in een gebied, gebouw of ruimte gevestigd mag worden. Iedere gemeente hanteert hierin haar eigen regels en voorschriften.

In veel van deze bestemmingsplannen vind je de volgende criteria:

  • Tweederde van het pand moet een woning blijven.
    Van de woning mag niet meer dan eenderdere gebruikt worden als bedrijfsruimte. Huisartsen, advocaten en andere vrije beroepen mogen altijd aan huis starten, maar ook voor hun geldt dat ze maximaal 33 procent van hun woning als bedrijfsruimte mogen gebruiken.
  • Geen overlast voor de buren.
    Hierbij moet gedacht worden aan overlast door toegenomen verkeer of lawaai door jouw bedrijf. Webwinkels mogen thuis beginnen, maar een winkel of een magazijn waar goederen worden opgehaald meestal niet.
  • Reclame is verboden.
    Omdat het gebouw als woonbestemming is aangemerkt, mag je geen reclameborden buiten hangen.

Het mag niet, maar ik wil het toch

Als uit het bestemmingsplan blijkt dat je geen kantoor aan huis mag beginnen, kun je bij je gemeente een verzoek indienen voor het wijzigen van het bestemmingsplan.

Aftrekbaarheid

De werkruimte aan huis is soms aftrekbaar voor de belasting. Maar er heerst veel onduidelijkheid onder de zzp’ers over de aftrekbaarheid van de bedrijfsruimte aan huis. De huur-, energie-, inrichting- en meubilairkosten van de werkruimte zijn alleen aftrekbaar wanneer het aan de volgende twee criteria voldoet:

  1. Zelfstandigheidscriterium
  2. Inkomenscriterium

Het zelfstandigheidscriterium: de bedrijfsruimte is een zelfstandig gedeelte van de woning. Het gaat hier om een gedeelte zoals die ook aan een derde verhuurd zou kunnen worden. Onderdeel van deze zelfstandigheid zijn een eigen opgang of ingang en eigen voorzieningen, zoals sanitair.

Het inkomenscriterium: de persoon die in deze werkruimte werkt moet vanuit hier 70 procent van zijn totale inkomen verdienen. Het totale inkomen is het inkomen uit loondienst, samen met de winst uit de onderneming en/of inkomen uit overige werkzaamheden.

Alleen wanneer er aan deze criteria word voldaan is de bedrijfsruimte aan huis belasting aftrekbaar. Met de hulptool ‘Werkruimte in de Woning’ van de Belastingdienst is te checken of jij in aanmerking komt voor deze aftrek.

Bron: Belastingdienst, Rijksoverheid en FNV Zelfstandigen.