Zichtbaar voor doelgroep


MANIEREN OM OP INTERNET ZICHTBAAR TE WORDEN

Je kent het wel, net die nieuwe website met prachtige informatie geplaatst. Maar niemand die je kan vinden. Want je kunt nog zo’n mooi product en nog zo’n mooie website hebben, wanneer je doelgroep daar niets van ziet, dan kun je lang wachten. Om ook écht klanten te krijgen, moet je werken aan je zichtbaarheid, laat jezelf zien op internet om zichtbaarder te worden. Bij voorkeur op plekken die relevant zijn. Stop dus even met het kijken naar je eigen website en begin met het ontdekken van je omgeving. Denk aan de offline wereld. als je op kantoor blijft zitten zul je niet veel mensen tegenkomen die voor jou iets kunnen betekenen. Dat is op internet dus ook zo. Hierbij wat tips in willekeurige volgorde van belangrijkheid:

1) De website
Je website is een wezenlijk onderdeel in het zichtbaar worden op internet. Voor achtergrondinformatie, voor vindbaarheid en voor bereikbaarheid. Een duidelijke en overzichtelijke website is nog belangrijker dan mooi. Het gaat om de inhoud uiteindelijk. Een open deur misschien, maar er zijn nog wel eens (startende) ondernemers zonder een website, waarvan de klant juist verwacht dat deze er één heeft.

2) Video marketing
Video marketing is in. Jezelf en je producten en dienstverlening promoten via beeldmateriaal. Met een goede hobbycamera kom je al een heel eind, maar voor kwaliteit kun je ook kiezen voor een professioneel bedrijf die de opname voor je verzorgt. Als de klant je maar kan zien en je horen vertellen over wie je bent en wat je doet. Een beeld zegt vaak veel meer dan duizend woorden. En je onderscheidt je zichtbaar (!) van andere ondernemers die geen gebruik maken van video marketing.

3) Social media als LinkedIn, Twitter en Facebook
Je laat kansen liggen als jij je niet op tenminste een van deze drie sociale netwerken begeeft. Des te meer je van de verschillende social networks gebruik maakt, des te meer ze elkaar gaan versterken. LinkedIn en Facebook gebruik je om je netwerk te vergroten, en hiermee dus ook je bereik als je interessante informatie wilt delen of je dienst wilt promoten. Twitter biedt je de mogelijkheid korte berichten te sturen naar degenen die jou volgen. En je hebt hierin de keuze of je wel of niet ook privé berichten twittert. Een combi is mooi, omdat je je hiermee ook van je menselijke kant laat zien.

4) Offline netwerkbijeenkomsten
Een ontmoeting in real life is vanzelfsprekend waardevol. Maar realiseer je dat over het algemeen, wil iemand een dienst of product van je afnemen, hij/zij minstens 8-12 contactmomenten met jou heeft gehad. Combineer de offline bijeenkomsten met het online netwerk en je bent effectief aan het werk! Wij kijken bij het beslissen naar welke bijeenkomsten we gaan naar de combinatie van onderwerp, mede-netwerkers en funfactor! En daarnaast kun je ook workshops of lezingen geven tijdens zo’n offline netwerkbijeenkomst. Het is maar net of dat bij jou past!

5) Goede profielfoto
Zorg ervoor dat je op je website, maar ook op de verschillende online netwerken een goede profielfoto van jezelf gebruikt. Investeer een paar eurotientjes in een goede foto, het komt je uitstraling en professionaliteit ten goede!

6) SEOSearch Engine Optimalisation oftewel zoekmachine optimalisatie.
Hoe zorg je ervoor dat je goed vindbaar bent op het internet, niet alleen door mensen die direct naar je zoeken, maar vooral door die mensen die zoeken op woorden die aan jouw bedrijf gelinkt kunnen zijn. Een handige site voor algemene informatie hiervoor is www.seohandleiding.nl.

7) Gratis persberichten
Maak gebruik van de diverse online media waar je gratis persberichten kunt aanmaken, zoals www.presscenter.nl. Ook is het vaak mogelijk om artikelen in te sturen die geplaatst worden op die sites die voor jou aantrekkelijk zijn (lees: waar je doelgroep komt). Zoek uit welke sites dit zijn en vraag er naar.

8) Teletrainingen 
Een teletraining is een telefonische training; laagdrempelig qua bereikbaarheid en qua kosten. Je hoeft er zelf de deur niet voor uit en met een uur heb je jouw doelgroep voorzien van veel relevante informatie. Het is dan natuurlijk wel handig om eerst een flink aantal contacten te hebben via de Social Media, zodat je de training goed kunt verspreiden. Met een teletraining bereik je de potentiële doelgroep, hoort men jouw stem, kan men vragen stellen en krijgen dus een betere, of in ieder geval andere indruk van jou dan alleen de statische foto en website.

 9) eZine (electronische magazine)
Door periodiek nieuwsbrieven of eZines uit te sturen aan klanten en overige geïnteresseerden zorg je ervoor dat je bedrijf op het netvlies blijft. Wij zien een nieuwsbrief meer als een brief over waar je mee bezig bent en misschien wat relevante info die je ergens hebt gevonden voor de doelgroep. Met een eZine bedoelen wij een voor jouw doelgroep interessante mail met hierin in ieder geval één artikel met praktische tips waarin jij je deskundigheid laat zien. De doelgroep moet er dus wat mee kunnen, dat is het uitgangspunt. En daarnaast kun je beperkt over jouw diensten schrijven. Je bouwt zo ook aan een database met mensen, die interesse hebben in wat jij te bieden hebt. Stuur met regelmaat (bv elke maand, of elke 2 weken) een e-zine uit met links naar gratis tips, informatie en inspiratie op je website. Zorg dat je e-zine toegevoegde waarde voor je doelgroep bevat. Vraag in elk e-zine of de ontvanger deze ook wil doorsturen aan anderen die ook interesse hebben in jouw gratis tips. Zo worden jij en je website voor steeds meer mensen in je doelgroep zichtbaar.

 10) Weblog
Een weblog is een soort verzamelplaats van artikelen, nieuwsberichten en overige voor jouw doelgroep interessante informatie. Je vindbaarheid op internet wordt erdoor vergroot, waardoor een breder publiek kennis met jou en je diensten kan maken. Zorg voor een duidelijke en werkende link richting jouw website of maak direct een inschrijfformulier aan. Een bekend en veelgebruikt blogsysteem is www.wordpress.com. Schrijf blogs over onderwerpen die leven bij je doelgroep. Ga in op problemen of behoeftes die je doelgroep ervaart. Geef gratis tips waarmee mensen zelf kunnen werken aan het oplossen van het probleem of het invullen van de behoefte. Zo zal je doelgroep je leren kennen als een expert en specialist. Deel je blogs ook op social media: Facebook, Pinterest, Linkedin, dat zorgt voor extra verkeer naar je website.

11) Organiseer een gratis workshop of informatieavond:
Dit geeft je doelgroep de mogelijkheid om heel laagdrempelig (want gratis) kennis te maken met wat je doet. Doordat mensen je echt ontmoeten geef je je bedrijf ook een gezicht. Je kunt ze iets van jezelf laten zien. Geef gratis informatie en tips, laat mensen iets uitproberen, beantwoord vragen. Zo raken mensen vertrouwd met je. En als de eerste indruk goed is, zullen ze dit ook weer doorvertellen aan anderen.

12) Geef een gratis webinar over een, voor je doelgroep, aantrekkelijk onderwerp:
Webinars zijn populair. Een webinar is een vorm van kennisoverdracht aan je doelgroep via het internet. Je doelgroep kan gewoon op de eigen computer inloggen en jou vervolgens zien en/of horen. Vaak kun je als deelnemer vragen stellen via een chatfunctie. Geef in het webinar informatie en tips over het vooraf aangekondigde onderwerp (waar jij specialist in bent). Omdat mensen voor het webinar nergens naartoe hoeven, kan het zomaar zijn dat veel mensen zich inschrijven. Zo wordt je zichtbaar voor een grote groep mensen.

 13) Verspreid een flyer op een plek waar je doelgroep komt:
Maak een flyer met daarop de belangrijkste voordelen van jouw product of dienst voor je doelgroep. En plaats er ook een testimonial van een tevreden klant op. Zo maak je een testimonial: Neem contact op met een tevreden klant en vraag hem of haar: ’Welk probleem of welke behoefte had je toen je bij me kwam? (voor een klant van een schoonheidsspecialiste bv: een verouderde huid met rimpels) Vraag ook: ‘Wat vond je van  mijn dienstverlening (bv een speciale gezichtsbehandeling) en welke verwachting had je over het eindresultaat?’ en ‘Wat was het uiteindelijke resultaat van deze gezichtsbehandeling? Ben je tevreden?’ Schrijf met de antwoorden een korte pakkende testimonial.

Veel succes met het zichtbaar maken van je bedrijf!